Wednesday, March 13, 2013

LATAR BELAKANG

Sekolah Kebangsaan Wakaf Mempelam, Kuala Terengganu terletak lebih kurang 7 kilometer dari bandar Kuala Terengganu. Ia terletak di tepi jalan Kuala Terengganu ke Kuala Berang. Sekolah ini terletak di bawah Pentadbiran Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Terengganu dan dikelompokkan di bawah Sekolah-sekolah Kuala Terengganu Selatan.

Nama sekolah ini diambil sempena nama kampung Wakaf Mempelam yang penduduknya 100% berbangsa Melayu. Mempunyai 711 murid dari Pra Sekolah hinggalah tahun 6, yang datangnya dari beberapa buah kampung berhampiran iaitu Kampung Wakaf Mempelam, Kampung Tok Jamal, Kampung Gelugor Raja, Kampung Wakaf Beruas, Kampung Panji, Kampung Kubang Tangga, Kampung Pengadang Baru dan Kampung Gong Pauh. Keseluruhan murid sekolah ini adalah murid Melayu dan beragama Islam. Kebanyakan ibu bapa atau penjaga murid bekerja sebagai kakitangan awam, buruh dan berniaga.

Sekolah ini mempunyai lima buah bangunan dari bangunan setingkat hinggalah empat tingkat. Mempunyai sebuah surau, bangunan ICT dan kedai sekolah. Sekolah ini dilengkapi dengan pusat sumber, dewan,kantin dan bilik bimbingan dan kaunseling. Sekolah ini mempunyai dua kawasan yang dipisahkan oleh satu parit awam yang dihubungkan laluan berbumbung.

No comments:

Post a Comment